Zadowolenie z uruchomienia kolejnego zadania drogowego wokół gdańskiego portu wyrazili 30 listopada 2012 roku - wspólnie z Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomirem Nowakiem - gospodarze Pomorza. Zarówno Marszałek Pomorski Mieczysław Struk, jak i Wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski przypomnieli o znaczeniu posiadania dostępu do morza. Rozwój portu morskiego, determinujący powstawanie ośrodków przemysłu i handlu, generuje wszak wzrost zysków wszystkich uczestników obrotu gospodarczego.
Projekt komunikacyjny wart łącznie blisko 2,5 mld złotych otrzymał znaczne środki z Unii Europejskiej. Minister transportu Sławomir Nowak 30 listopada, wizytując inwestycje Gdańska potwierdził zwiększenie dofinansowania o kolejne 250 milionów.
Zakres "komunikacyjnej metamorfozy" wokół gdańskiego portu podzielono na trzy etapy. Zakończoną właśnie budowę odcinka od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (zadanie II) poprzedziła realizacja drogi łączącej Węzeł Ku Ujściu z Terminalem Promowo-Pasażerskim Westerplatte (zadanie III). Na ukończeniu są prace (zadania I) pozwalające z Obwodnicy Południowej dotrzeć do węzła w ul. Elbląskiej. Ekspresowa - rzecz by można - budowa ponad 8 kilometrowej nowoczesnej trasy, zawierająca m.in. stanowiska do ważenia ciężarówek i trudne obiekty inżynieryjne z 400-metrową estakadą nad torami kolejowymi, ma być oddana do użytku jeszcze przed końcem roku. Jak zapewniała Iwona Żygowska, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (firmy nadzorującej budowę) - pełne wykorzystanie Tras Sucharskiego i Słowackiego nastąpi na początku 2015 roku.
Profesor Dariusz Filar, zapytany w trakcie niedawnego Kongresu Miasto Plus o priorytety, które winny zdominować strategię rozwoju Gdańska i Pomorza, bez wahania wskazał potrzebę tworzenia coraz silniejszych relacji z innymi centrami nad Bałtykiem. - Więzi spajające kraje Europy Bałtyckiej (w rozumieniu idei rozwijanej pół wieku temu przez profesorów Jerzego Zaleskiego i Czesława Wojewódkę) są naturalnym motorem gospodarek regionu naszego morza. Lokalizacja miasta, powstałego wokół gdańskiego portu - podkreśla często Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego investGDA - sprzyja zarówno rozwojowi nauki i wdrażaniu nowych technologii, jak realizacji inwestycji absorbujących środki UE, wreszcie poprawie jakości życia, powstawaniu tzw. "przemysłu czasu wolnego". Realizowane dzisiaj inwestycje "okołoportowe" - możemy być pewni - procentować będą zatem przez dziesięciolecia.